Posebni protokol
Posebnim protokolom za zaštitu dece i učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u obrazovno-vaspitnim ustanovama (u daljem tekstu: Posebni protokol) detaljnije se razrađuje interni postupak u situacijama sumnje ili dešavanja nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja
Osnovni principi na kojima je zasnovan Posebni protokol, koji ujedno predstavljaju i okvir za delovanje, jesu:
- pravo na život, opstanak i razvoj;
- najbolji interes deteta;
- nediskriminacija i
- učešće dece.
Posebnim protokolom se obezbeđuje zaštita najboljeg interesa deteta/učenika u svim situacijama. Interes deteta/učenika je primaran u odnosu na interes svih odraslih koji učestvuju u životu i radu ustanove.
Posebni protokol se odnosi na svu decu/učenike u ustanovama, bez obzira na pol, uzrast, porodični status, etničko poreklo i bilo koje druge socijalne ili individualne karakteristike deteta (boju kože, jezik, veroispovest, nacionalnost, sposobnosti i specifičnosti deteta).
Učešće deteta/učenika obezbeđuje se tako što blagovremeno i kontinuirano dobijaju sva potrebna obaveštenja, što im se pruža mogućnost da izraze svoje mišljenje u svim fazama procesa zaštite i to na način koji odgovara njihovom uzrastu i razumevanju situacije.
Polazeći od stava da se SVAKO NASILJE NAD DECOM/UČENICIMA MOŽE SPREČITI, u našoj školi je kreirana klimu u kojoj se:
- uči, razvija i neguje kultura ponašanja i uvažavanja ličnosti;
- ne toleriše nasilje;
- ne ćuti u vezi sa nasiljem;
- razvija odgovornost svih;
- svi koji imaju saznanje o nasilju obavezuju na postupanje.
Program za zaštitu dece / učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u Osnovnoj školi "Svetozar Marković"
Opšti cilj Program za zaštitu dece/učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja je unapređivanje kvaliteta života dece/učenika primenom:
- mera prevencije za stvaranje bezbedne sredine za život i rad dece/učenika;
- mera intervencije u situacijama kada se javlja nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje u ustanovama
Preventivne aktivnosti
U OŠ „ Svetozar Marković“ preventivne aktivnosti kreirane su u skladu sa analizom stanja i uvidom u prisutnost nasilja u sredini, a na osnovu:
- učestalosti incidentnih situacija i broja prijava nasilja;
- zastupljenosti različitih vrsta nasilja;
- broja povreda;
- sigurnosti objekta, dvorišta i sl.
Plan preventivnih aktivnosti za 2017/2018. školsku godinu
Zadatak: Povećati sigurnost u školskom prostoru (u toku nastave)
Aktivnosti:
- Donošenje plana dežurstva nastavnika, isticanje plana dežurnih nastavnika na vidnom mestu
- Organizovanje dežurstva učenika
- Kontrola ulaska i izlaska osoba u zgradu škole
Zadatak: Upoznavanje sa Protokolom i prosedurama vezanim za bezbednost učenika
Aktivnosti:
- Informisanje roditelja učenika 1. razreda o protokolu i predviđenim procedurama za sprečavanje i reagovanje na nasilje zlostavljanje i zanemarivanje
- Informisanje učenika 5. razreda o predviđenim procedurama za sprečavanje i reagovanje na nasilje zlostavljanje i zanemarivanje
- Informisanje novih nastavnika i učenika o protokolu i predviđenim procedurama za sprečavanje i reagovanje na nasilje zlostavljanje i zanemarivanje
Zadatak: Afirmacija pozitivnih vrednosti
Aktivnosti:
- Razvijanje i negovanje kulture ponašanja i tolerancije različitosti: teme u nastavi veronauke, građanskog vaspitanja, srpskog jezika pri obradi književnog dela i Sveta oko nas.
- Razvijanje i negovanje kulture ponašanja i tolerancije različitosti – razgovori i radionice na časovima odeljenjskog starešine
- Obeležavanje ''Dečije nedelje''
- Izrada Kodeksa o fer plej ponašanju na utakmicama i dr. sportskim događajima
- Razgovor sa učenicima
- Izrada panoa koji afirmišu nenasilno ponašanje
- Organizovanje „Dan izazova“
Zadatak: Jačanje saradnje sa institucijama iz lokalne zajednice u cilju prevencije i suzbijanja nasilja
Aktivnosti:
- Iniciranje saradnja sa Dečijm dispanzerom sa ciljem uključivanja učenika 7. i 8. razreda u rad Savetovališta za mlade
- Saradnja sa MUP-om- predavanja policajaca na temu bezbednosti, biće obuhvaćeno 8 tema za učenike 4. i 6. razreda
- Saradnja sa Centrom za socijalni rad – konsultacije o radu sa decom iz osetljivih grupa (nepotpune porodice, socijalno ugroženea deca, ...)
Zadatak: Savetodavni rad u cilju prevencije nasilja
Aktivnosti:
- Praćenje ponašanja učenika i evidentiranje negativnih promena u ponašanju
- Konsultacije sa stručnom službom u vezi negativnih promena u ponašanju učenika
- Pružanje pomoć učenicima u rešavanju individualnih problema ili problema sa drugima i indivudualno savetodavni rad sa učenicima koji imaju probleme u ponašanju
- Razgovor sa roditeljima učenika sa negativnim promenama u ponašanju
Zadatak: Stručno usavršavanje upošljenika škole u cilju prevencije nasilja
Aktivnosti:
- Edukacija nenastavnog osoblja o primeni procedura za sprečavanje i reagovanje na nasilje zlostavljanje i zanemarivanje
- Pohađanje seminara iz prioritetnih oblasti SU: Prevencija nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja i
- Prevencija diskriminacije
Interventne aktivnosti
Interventne aktivnosti obuhvataju procedure i postupke intervencije u zaštiti dece od nasilja.
Da bi intervencija u zaštiti dece/učenika bila planirana i realizovana na najbolji način, neophodno je uzeti u obzir sledeće kriterijume:
- da li se nasilje dešava ili postoji sumnja na nasilje;
- gde se dešava - da li se dešava u ustanovi ili van nje;
- ko su učesnici/akteri nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja;
- oblik i intenzitet nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
Na osnovu ovih kriterijuma vrši se procena nivoa rizika za bezbednost deteta i određuju postupci i procedure.
Na osnovu ovih kriterijuma izvršena je procena nivoa rizika za bezbednost i određeni su postupci i procedure za sprečavanje i reagovanje na nasilje zlostavljanje i zanemarivanje u osnovnoj školi"Svetozar Marković".
Koraci - redosled postupaka u intervenciji
Koraci su prikazani u odnosu na sledeće situacije:
- U slučajevima nasilja ili sumnje da se nasilje dešava MEĐU DECOM/UČENICIMA.
- U slučajevima kada je dete/učenik izložen nasilju ili postoji sumnja da je dete/učenik izložen nasilju od strane ODRASLE osobe ZAPOSLENE u ustanovi.
- U slučajevima kada je dete/učenik izložen nasilju ili postoji sumnja da je dete/učenik izložen nasilju od strane ODRASLE osobe koja NIJE ZAPOSLENA u ustanovi.
Nasilje medju učenicima
Nasilje od strane zaposlenih u ustanovi
Nasilje od strane odrasle osobe koja nije zaposlena u ustanovi