Polazak deteta u školu je jedan od najvažnijih faktora detetovog psihofičkog razvoja. Školsko okruženje i ražim rada određuju stepen fizičke aktivnosti učenika.
U velikoj meri savremeni život porodica uslovio je nedovoljan stepen fizičke aktivnosti dece (prekomerno korišćenje savremenih tehnoloških sredstava komunikacije, boravak u zatvorenom prostoru, loši materijalni uslovi, nedostatak igrališta i parkova), a boravkom u školi se dodatno povećava i ograničava.
„Pokrenimo našu decu“ je program koji su pokrenuli Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Aqua Viva na osnovu zabrinjavajućih podataka i rezultata vezanih za fizičku aktivnost i zdravstveno stanje dece.
Prema rezultatima nekih istraživanja 70% dece u Srbiji je nedovoljno fizički aktivno, svako peto dete u Srbiji ima loše držanje tela i svako četvrto dete je gojazno.
Cilj programa je prevencija nastanka deformiteta kičmenog stuba i tela uopšte primenom odgovarajućih preventivnih vežbi u skladu sa uzrastom učenika, kao i produženje vremena na minimum 60 minuta koje će deca u budućnosti provesti u svakodnevnoj fizičkoj aktivnosti po preporuci Svetske zdravstvene organizacije.
Fizička aktivnost se može definisati kao svako telesno kretanje, nastalo radom skeletnih mišića, a rezultat tog rada je energetska potrošnja i ona obuhvata aktivnosti svih inteziteta.
Fizička aktivnost nije isto što i fizičko vežbanje. Fizičko vežbanje je podvrsta fizičke aktivnosti . Fizička aktivnost , uključuje vežbanje , ali i druge aktivnosti koje podrazumevaju kretanje tela kao što su igranje, rad na poslu, aktivan transport, kućne poslove i rekreativne aktivnosti.
Celokupan program „Pokrenimo našu decu“ sačinjenjn je od:
- vežbi za prevenciju ravnog stopala
- vežbi za prevenciju posturalnih poremećaja na kičmenom stubu (prevencija kifotičnog, lordotičnog i skoliotičnog držanja), i
- povećanja same fizičke aktivnosti učenika.
Program se bavi edukacijom učitelja za primenu svakodnevnih preventivnih vežbi u trajanju od 15 minuta, ali ono što je veoma značajno jeste posredna edukacija dece i roditelja o značaju svakodnevne primene fizičkih aktivnosti za zdravlje , kako njihove dece, tako njih samih.
Program sadrži tri modela.
Aktivnosti iz prvog modela prilagođene su radu u učionici , sali ili posebnim prostorijama koje ispunjavaju zdravstveno-higijenske uslove. Mogu biti vežbe za stopala, vežbe sa stolicom , palicom ili vođena fantazija.
Drugi model su igre uz muziku.
Treći model predstavljaju aktivnosti u školskom dvorištu i vezane su za godišnja doba.
Data je mogućnost proširenja projekta novim idejama vezanim za aktivan život učenika u školi.
Pokrenimo našu decu u OŠ "Svetozar Marković"
U OŠ „Svetozar Marković“ izvršena je primarna obuka koordinatora, a kasnije i sekundarna obuka svih učitelja u školi.
Od marta 2017. godine ovaj program fizičke aktivnosti se implementira u svakodnevni nastavni dan u zavisnosti od mogućnosti i uslova za rad u učionicama i školskom dvorištu. Od školske 2017/18. godine postao je i sastavni deo Godišnjeg plana rada škole.